Blog o podróżach i użytkowaniu motocykla yamaha xtz 660 Tenere, najlepszego na świecie
RSS
sobota, 28 kwietnia 2018
podkładki z gąbki pod bak

Pod zbiornikiem paliwa znajdują się podkładki z gąbki, które nie wiadomo czemu służą (żartuję) - separują one bak od przenoszenia wibracji z ramy. Gąbki z biegiem czasu się wycierają i ulegają naturalnemu recyklingowi. 

Przy okazji malowania baku przydało się je odświeżyć. Jak to zwykle bywa inspirujące są wizyty w budowlanym markecie. Do przyklejenia gąbki użyłem taśmy na rzepy aby w razie czego łatwo oderwać gąbkę i ją wymienić w przyszłości - np. za 20 lat.. koszt: 20 zł. Gąbki zrobione z zapasowych, wymiennych gąbek do pacy do szlifowania, z której wykroiłem paski szer. 2 cm: koszt 5 zł. 

Całość 25 zł. Bądź bohaterem w swoim garażu.

Zdjęcia przed i po jak wygląda bak.

gąbki pod zbiornik, bak

20:34, nomadeurope
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 19 grudnia 2017
sentymentalnie

W tym roku wykupiłem 12 z rzędu OC dla Tenery. Licznik dochodzi do 80 tys. (choć podejrzewam, że "oryginalnie" jest pewnie już dawno po 100ce). 

Jubileuszowo, zauważyłem że dziś na Świat Motocykli pojawił się nawet artykuł o Tenerach. Miło (: 

http://www.swiatmotocykli.pl/Motocykle/7,113441,22803429,jedz-dokad-chcesz-yamaha-tenere-super-tenere.html#a=20&c=13

16:39, nomadeurope
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 16 października 2017
"all systems nominal"

Pierwszy wyjazd po szlifie na trochę dalej niż w koło komina.. czyli lans po polu kukurydzy. Potwierdzam, patent z włącznikiem grzanych manetek z poprzedniego postu działa... ogólnie działa wszystko. Tenera zgłasza gotowość bojową - ponownie i od zawsze.

Po prawej na nowej, złotej kierze panel z włącznikami: pierwszy od lewej: manetki, 2 poziomy grzania; dalej na środku: halogeny lewy-prawy; czwarty to włączenie gniazda zapalniczki i drugi slot wolny.

19:20, nomadeurope
Link Komentarze (2) »
poniedziałek, 25 września 2017
grzane manetki, schemat połączenia i cała filozofia z zasadą działania

Kolejnym "imprówmentem" w doprowadzaniu Tenery do użytku jest wymiana przełącznika podgrzewanych manetek. Miał on 3 pozycje: środkowy wyłączony i 2 skrajne, różniące się mocą grzania ("start" i "heat"). 

Do przełącznika dochodziły 4 przewody. Próbując rozgryźć problem podłączenia i wykonania nowego przełącznika, doszedłem do jakże olśniewających w swojej prostocie wniosków, że nie ma tam żadnej elektroniki, sterownika, bzdur utrudniających życie - tylko prosta elektryka.

grzane manetki stary przełącznik

W zerowej pozycji, układ był rozłączony; w pierwszej stykały się przewody czerwony z zielonym oraz dodatkowo zielony z czarnym; w drugiej stykały się przewody czerwony z żółtym. 

Całą filozofią zmiany rodzaju i mocy grzania jest zmiana układu połączenia 2 manetek (o tym samym oporze) z układu szeregowego na równoległy, czyli fizyka na poziomie szkolnym. Przełącznik 3-stopniowy on-off-on z 6 pinami załatwia sprawę.

grzane manetki schemat podłączenie i cała filozofia z zasadą działania

Zamiast dosztukowywać nowy przełącznik, zajmować miejsce na kierownicy, postanowiłem umiejscowić go w panelu, który już mam - jeden z przełączników "akurat" był o dłuższego czasu wolny i niewykorzystywany - teraz tylko zmiana na 3-stopniowy i powinny być wszystko jak należy.

niedziela, 10 września 2017
ciężarki kierownicy - jak zamontować

Po majowym szlifie "na prostej", powoli zabieram się za składanie sprzętu w całość. Trochę to zajęło bo sam miesiąc musiałem kuśtykać w ortezie na lewej nodze przez miesiąc. Szczęście w nieszczęściu zatrzymałem się 10 cm głową przed wielką przydrożną lipą.

Jedno z pierwszych wyzwań to wymiana kierownicy i dosztukowanie ciężarków. Niby proste, lecz znaleźć kierę o odpowiednim kącie i szerokości wcale nie takie proste. W końcu się udało - jest "złota". Dodatkowo problemem może być sposób mocowania poprzeczki aby wszystko się zmieściło.

Kolejne wyzwanie to końcówki. Oryginalna kierownica w Tenerze jest stalowa i na krańcach posiada wstawione gwintowane rurki (gwint nie jest wykonany bezpośrednio w kierownicy), do których wkręca się ciężarki. Jeden problem to taki, że nigdzie nie można kupić ciężarków 300 g, a drugi, to taki, że te które udało mi się zdobyć (waga 200 g) miały tylko gumowe "rozprężne" tuleje, które wkręcało się śrubą. Oczywiście tuleje były zbyt dużej średnicy i pozostawało je tylko przyciąć, a wtedy z ich "rozprężności" pozostawało niewiele i była obawa, że po prostu wypadną. 

Po wielu próbach udało mi się wynaleźć sposób ze zwykłymi metalowymi kotwami (koszt ok. 4,5 zł w sklepie z akcesoriami budowlanymi, tzw. technika zamocowań). Problem rozwiązany!

 

I jeszcze porównanie kierownic - w tej po szlifie widać drobną zmianę geometrii.

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 17

__adres emailowy__
n0m4d3ur0p3 @gmail.com
zamiast cyfr podstaw litery (: